lördag 5 mars 2011

Vad äter jag?

Vissa perioder har jag varit relativt strikt med avseende på mängden kolhydrater; nära 0 g per dygn och det gav bra utfall. Bra när man syftar på viktnedgången men kanske inte lika enkelt när det gäller måltidssammansättningen. Grundstenarna i min kost har varit kött, fläskfärs, smör och ägg samt creme fraiche, grädde och majonnäs. Till detta har jag adderad en del grönsaker och fisk. Öl har jag näst intill dragit ner till noll meden jag har njutit av rött vin samt torrt vitt vin.

Jag har inte räknat kalorier i syfte att begränsa mitt intag men någon gång har jag räknat för att få en uppfattning om hur mycket jag fått i mig. Om jag skall försöka mig på en hyfsad gissning har mitt intag legat på drygt 4000 kcal per dygn. Ja det låter mycket och hade detta intag skett med en HC-kost hade jag troligtvis inte gått ner i närheten så mycket.

Jag vet att det finns många, speciellt inom den traditionella kostläran, som är skeptiska till LCHF. För mig fungerar LCHF utmärkt och jag mår kanonbra. Dock har jag inte facit när det gäller resultat av långvarigt intag av LCHF och vill inte på något sätt hävda att alla skall äta denna kost och det är nyttigt i det långa loppet osv osv. Kraftig övervikt i sig är farligt för hjärta mm och att gå ner med strikt LCHF tror jag är den bästa metoden. När vikten har normaliserats är min uppfattning att en liberal LCHF är den rätta vägen. Men jag är ingen läkare/expert så bloggen skall mer ses som en inspirationskälla. Var och en av er måste bilda en egen uppfattning om vad som är rätt.

I senare inlägg kommer jag skriva lite om var jag har inhämtat information (internet och böcker).

Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar