fredag 15 april 2011

Ny god rätt

Igår kväll gjorde jag en ny typ (för mig) av ugnsgratäng.

Ingredienser:
Drygt 1 kg mörad fläskytterfilé
3 röda paprikor
3 rödlökar
500 gram bacon
En stor påse champinioner
Curry
Svartpeppar
Salt
2 stor knippen broccoli
5 dl grädde
7 dl CF
Några ägg.
Smör.
Ett gäng ostskivor på toppen.


Instruktioner
Köttet stektes kort tid på hög värme för att ge en trevlig yta. Därefter skar jag köttet i tjocka skivor och la dem i ugnen medan jag fixade resten. Paprikorna delades i ganska stora bitar och stektes i rikligt med smör och kryddades med salt, svartpeppar och curry . Proceduren upprepades för bacon, rödlök och svampen. Broccolin kokades lätt med salt. Alt blandades ihop med grädde och CF. Jag gjorde en äggblandning för att resultatet skulle bli lite fastare. Blandningen varvades med köttet. Gratängerna fick stå inne i ca 1 h på 150 gr och avslutningsvis la jag på ostskivor och ökade på temperaturen till ca 200 grader så osten fick en härlig färg.


Resultat
Det blev riktigt gott. Övriga familjen avnjöt gratängen med kokt potatis med jag tillsatte till majo.

Eftersom jag gjorde en stor omgång kan vi avnjuta ytterligare en kvällsmat från denna omgång (och då är vi en stor familj)!

Vilket är just ditt favoritrecept?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar